2025(e)ko otsailaren 13(a), osteguna

                                                        ·BRASILEKO KARNABALAK·


 

Brasilgo inauteriak urtero egiten dira Brasilen, otsailaren amaieran edo martxoaren hasieran.
Inauterien bertsio nazionalari dagokio, ostiral arratsaldearen (Pazkoa baino 47 egun lehenago) eta errauts-asteazkenaren (Aste Santua baino 40 egun lehenago) artean ospatzen dena, garizumaren hasiera adierazten duena, Pazkoa baino berrogei egun lehenago.Río, 2014. Kokapena Brasilgo Bandera Brasil Datu orokorrak: Kultura- eta erlijio-mota Brasilgo Sambódromos egoitza Errauts-asteazkenaren aurreko ostirala (51 egun Aste Santura arte Asteazkenean errautsetik eguerdira (Pazkoa baino 45 egun lehenago) Garizumako baraualdiaren aurreko ospakizuna. Iraupena: 6 egunUrteko maiztasuna Brasilgo inauteriak urtero egiten dira Brasilen, otsailaren amaieran edo martxoaren hasieran. Inauterien bertsio nazionalari dagokio, ostiral arratsaldearen (Pazkoa baino 47 egun lehenago) eta errauts-asteazkenaren (Aste Santua baino 40 egun lehenago) artean ospatzen dena, garizumaren hasiera adierazten duena, Pazkoa baino berrogei egun lehenago.Erritmoa, parte-hartzea eta jantziak aldatu egiten dira Brasilgo eskualde batetik bestera. Rio de Janeiro, São Paulo eta Vitoriako hego-ekialdeko hirietan, sanba eskolek zuzentzen dituzte desfile handiak. Desfile ofizial horiek jendeak zaintzeko dira, eta jendeak parte hartzeko aukera ematen duten desfile txikiak («blokoak»), berriz, beste hiri batzuetan aurki daitezke, hala nola Belo Horizonten, baita hego-ekialdeko eskualdean ere. Ipar-Ekialdeko Recife, Olinda, Salvador eta Porto Seguro hiriek taldeak antolatu dituzte kaleetan zehar desfilatuz, eta publikoak zuzenean eragiten die elkarri. Kultura afrobrasileñoaren eragina ere badu inauteri honek. Sei eguneko festa da, non jendetzak hirukote eletrikoak hiriko kaleetan zehar jarraitzen dituen, dantzan eta kantuan. Ipar-ekialdean ere, Olindako inauteriak ezaugarri paregabeak ditu, tokiko folklorearen eta kultura-adierazpenen eragin handia dutenak, hala nola frevoa eta marakatua. Ouro Preto hiri historikoan Minas Gerais-eko inauteriarik tradizionalena antolatzen da, Blocos caricatos, Bloco Zé Pereira bi Lacaios bezala, Brasilgo Bloco zaharrena dena, hiri kolonialeko kaleak igotzen dituzte. Inauteri tradizionala izateaz gain, Brasilgo unibertsitateko inauteriarik handiena da, Ouro Pretoko errepubliketako ikasleek (anaikidetasunak) festa amaigabeak antolatzen dituzte, eta Bloko sinestezinak, denak open bar, leku ezin hobea da dibertimendu hutsaren bila dabiltzan gazteentzat. Bahian sortua, baina Rio de Janeiron XIX. mendearen amaiera eta XX. mendearen lehen urteen artean garatua, samba Brasilgo musika-genero ezagunenetako bat da oraindik ere. Samba-canç-etik barru-barrukoak dira (samba kantak), tabernetan kantatuak, inauterietan egindako danborren desfile leherkorrak, eta sambak beti ekartzen du gogora giro bero eta dardartia. 1930eko hamarkadan, Ismael Silvak zuzendutako musikari talde batek lehen samba eskola sortu zuen Estácio de Sá auzoan, Deixa Falar. Musika generoa eraldatu zuten inauterietako desfilera hobeto egokitzeko. Hamarkada horretan, irratiak generoaren ospea zabaldu zuen herrialde osoan, eta Getúlio Vargasen diktadura nazionalistaren laguntzarekin, samba Brasilgo "musika ofiziala" bihurtu zen. Hurrengo urteetan, samba norabide ezberdinetan garatu zen, samba-canção leunetik hasi eta inauterietako desfilearen soinu-banda osatzen duten danbor orkestretaraino. Estilo berri horietako bat bossa nova izan zen, hasieran musikagile gazteek eta Rio de Janeiroko unibertsitateko ikasleek gidatutako musika mugimendua. Gero eta ezagunagoa egin zen denborarekin, João Gilberto eta Antonio Carlos Jobim artisten lanekin. Hirurogeiko hamarkadan, Brasil politikoki zatituta zegoen, eta bossa novako musikari ezkertiarrak atentzioa ematen hasi ziren faveletan egindako musikaren inguruan. Artista herrikoi asko aurkitu ziren une horretan. Besteak beste, Cartola, Nelson Cavaquinho, Velha Guarda da Portela, Zé Keti eta Clementina de Jesusek grabatu zituzten beren lehen albumak. Hirurogeita hamarreko hamarkadan, samba irratira itzuli zen. Martinho da Vila, Clara Nunes eta Beth Carvalho konpositore eta abeslariak izan ziren nagusi hit paradean. Laurogeiko hamarkadaren hasieran, diskoa eta rock brasildarra bezalako estiloengatik undergroundera bidali ondoren, Samba berriro agertu zen hedabideetan, Rio de Janeiroko aldirietan sortutako musika mugimenduarekin. Pagodea zen, samba berritua, tresna berriekin, banjoa eta tantana kasu, eta hizkera berria, herrikoiagoa, jergaz betea. Izen ezagunenak Zeca Pagodinho, Almir Guineto, Grupo Fundo de Quintal, Jorge Aragão eta Jovelina Pérola Negra izan ziren. Hainbat sanba eskola sortu dira Brasil osoan. Sanba eskola batek gaueko klub baten dantza eta festa-dibertsioa, klub sozial baten bilgunea eta boluntario talde baten komunitate sentsazioa konbinatzen ditu. Rioko inauteri ikusgarrian, sanba eskola ospetsuak desfilatzen dira Sanbodromoan.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina